Wednesday, April 6, 2011

Cara-cara atasi sifat marah

Aku ni jenis yang susah nak marah sikit tapi tengok hal jugak...kalau orang bawak keta gelong tak hormat pemandu lain aku marah la...Tapi kalau aku marah kat sape2 pun aku cepat lak sejuk..tu yang payah tu...ha, kalau masa aku betul2 marah memang teruk la sebab aku suke jerit...tapi tahap tu kalau aku mmg betul2 sakit hati la..ermm ada la 3 pat kali gak...hilang pertimbangan sat tapi still under control la...

       Majalah solusi isu 27 ada citer cara-cara nak atasi sifat marah..so kalau da sesapa yang cepat nak marah, cepat naik angin tu kena amalkan la..
  • Latih diri dengan akhlak yang mulia seperti bersabar, lemah-lembut dan berhati-hati dalam membuat keputusan.
Sabar tu akhlak mulia tu...ermmm sabar..aku pun penyabar..hehee...sabariah la katakan...lemah lembut tu kurang la sikit dan aku ni kurang berhati2 membuat keputusan..so kena blajar ni ikut cara di atas.
  • Mohon perlindungan kepada Allah daripada gangguan syaitan.
Istighfar banyak2 yek kawan2 kalau nak marah cepat2 la beristighfar...
  • Berwuduk. Sesungguhnya syaitan itu dijadikan daripada api. Dan api akan padam dengan mengambil wuduk.
  • Ingat kepada balasan buruk yang akan menimpa kepada orang yang mengikut nafsu amarahnya.
  • Ingat dengan kelebihan dan pahala yang diperoleh oleh orang yang berrjaya menahan marahnya. Orang yang berjaya menahan kemarahannya disifatkan sebagai pahlawan yang berani.
  • Maafkan orang yang menjadi punca kemarahan kita.
  • Jika sedang berdiri, maka hendaklah duduk. Jika marahnya belum lagi reda, hendaklah berbaring.
So bagi sesapa yang suke marah2 controllah kemarahanmu yer..jangan selalu marah nanti kena sakit jantung cepat lak..tekanan darah pun cepat naik...rilex, sabar n steady yer...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...